Verdenspremiere: ny Passat er mere digital, mere selvkørende og permanent online

  • Verdenspremiere på Travel Assist: Den nye Passat bliver den første Volkswagen, der byder på delvis automatiseret kørsel på niveau 2.
  • IQ.DRIVE: Passat kan fås med den nyeste og mest avancerede version af IQ.DRIVE – en fællesbetegnelse for diverse assistentsystemer.
  • IQ.LIGHT: Ligesom den nye Touareg vil Passat også kunne bestilles med IQ.LIGHT – LED matrix forlygter.
  • Rat med kapacitive følere: Det første kapacitive rat fra Volkswagen reagerer på let berøring og signalerer til assistentsystemerne, at du er opmærksom på kørslen.
  • MIB3 er online: Det nye Modular Infotainment Matrix system med integreret SIM-kort har debut i den nye Passat.
  • Digital Cockpit: Den nyeste generation af den digitale instrumentering kan konfigureres via en knap på rattet.
  • Nul emission i byen: Rækkevidden på strøm i Passat GTE er forlænget til 55 km ifølge WLTP-normen (ca. 70 km i forhold til NEDC-normen).

Nedtællingen er begyndt: I løbet af foråret ruller Passat nr. 30. million af samlebåndet. Denne milepæl gør det til den mest succesfulde model i mellemklassen på verdensplan. Og ikke nok med det. Efter Golf (35 millioner enheder) - og foran den legendariske Beetle (21.5 millioner enheder) - er Passat en af de tre mest populære modeller fra Volkswagen til dato. En ting er helt sikker: Passat nummer 30 million vil være et af de første eksemplarer af den gennemgribende opdaterede 8. generation, der byder på nogle af mærkets nyeste innovationer. Den opdaterede Passat introduceres i Danmark til september og vises på Genève Motor Show d. 7. – 17. marts.

Travel Assist.IQ.DRIVE er betegnelsen for den nye paraply, der dækker over Volkswagens omfattende udvalg af assistentsystemer. Fra nu af vil teknologier indenfor autonom kørsel blive samlet under IQ.DRIVE-mærket. Et eksempel er den nye Travel Assist. Passat vil være den første Volkswagen, der er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 til 210 km/t. Sammen med de øvrige assistentsystemer repræsenterer Passat den mest avancerede version af IQ.DRIVE, der endnu er set.

Rat med kapacitive følere. Førerpladsen i en Volkswagen bygger på intuitiv betjening og teknologier, der fungerer stort set automatisk. Den nye Passat bliver verdens første Volkswagen med et rat, der har kapacitive følere. Når bilens sensorer registrerer, at der ingen bevægelse har været med rattet i et givent tidsrum, er det nok blot at berøre rattet med et par fingre, hvilket giver et interaktivt interface til systemer som f.eks. Travel Assist.

Automatisk sikrere. Emergency Steering Assist debuterer også i den nye Passat. Systemet forbedrer ved hjælp af bremserne sikkerheden ved pludselige undvigende manøvrer, og dertil er Lane Assist desuden blevet optimeret med et nyt multifunktionskamera. De nye IQ.LIGHT-LED matrix-forlygter (ekstraudstyr), der blev introduceret første gang på den nye Touareg, øger også sikkerhed og komfort ved kørsel i mørke.

Permanent online. Tredje generation af Modular Infotainment Matrix (MIB3) introduceres sammen med den nye Passat. App-Connect, der via Apple CarplayTM spejler udvalgte apps fra din smartphone op på bilens touchskærm, fungerer i den nye Passat trådløst, så du ikke længere skal have besværet med et kabel. Den nye Passat er også permanent online, da det nye infotainment-system er udstyret med en integreret online tilslutningsenhed (OCU) komplet med SIM-kort som standard. Ud over forbedrede navigationsrelaterede tjenester med information i realtime giver MEB3-infotainmentsystemet adgang til nye teknologier og tilbud som musikstreamingstjenester, internetradio, brug af opdaterbar web-app-teknologi, naturlig stemmestyring med onlineindhold, brug af online-tjenester fra Volkswagen We, og adgang til køretøjsindstillinger lagret i skyen. Smartphones (kompatible Samsung modeller) bliver også en mobilnøgle, der kan benyttes til at åbne og starte Passat.

Åben for nye ideer. Med den nye Passat får Volkswagen We mere fart på. Volkswagen har udviklet en digital platform kaldet Volkswagen We, der tilbyder og samler mobilitetsprodukter på en meget enkel måde. Det er et åbent system, der løbende optimeres. På dette tidspunkt er Volkswagen derfor åben for samarbejde med specialiserede partnere og udvikle nye tjenester sammen med dem. Samarbejde med virksomheder, myndigheder samt små lokale start-ups skaber plads til nye koncepter som We Park (kontantløs parkering) eller We Deliver (såkaldte biladgangsbaserede tjenester - enkel og sikker adgang til køretøjet for servicepartnere for eksempel aflevering af pakkepost). Volkswagen ID er altid kernen i systemet. Det er centralt for adgang til alle Volkswagen-tjenester - og derfor også til et helt nyt spektrum af internetbaserede informationer og tjenester.

Nyt digitalt cockpit. Hardware og software i MIB3-infotainmentsystemet skaber en digital forbindelse med Passats nye digitale cockpit. De digitale instrumenter er blevet markant forbedret i forhold til det foregående system (Active Info Display) og har en klar grafik med en høj kontrast og kvalitet, og samtidig er en række forskellige funktioner blevet løftet til et helt nyt niveau. Tre forskellige displaykonfigurationer kan nu tilpasses førerens personlige præferencer ved et tryk på en såkaldt View-knap på det nye multifunktionsrat.

Nul emission i byen. Den nye Passat GTE har fået en betydelig længere rækkevidde og er nu i stand til at køre ca. 55 km ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 km ifølge NEDC-normen. Ligesom forgængeren kan den nye Passat GTE midlertidigt anvendes som et nul-emissionskøretøj og er ved kørsel i storbyer som London derfor ikke pålagt vejafgifter. Takket være omprogrammerede køreprofiler er det muligt at bruge den nødvendige energi på en mere målrettet måde til emissionsfri kørsel i byen. Samtidig betyder kombinationen af den elektriske motor og den 1,4-liters turboladede benzinmotor (160 kW / 218 PS systemkraft), at Passat GTE kan kombinerer støjsvag og emissionsfri kørsel på strøm med den lange rækkevidde, du har en i en bil med konventionel benzinmotor. Passat GTE lever allerede nu op til kravene i Euro 6d emissionsstandarden, der gælder for nye biler fra 2021.

Partikelfilter er standard. En anden nyhed blandt drivlinjerne i den nye Passat er den nyudviklede 2,0 TDI Evo - en yderst effektiv turbodieselmotor med en effekt på 110 kW / 150 PS, der producerer 10 g / km mindre CO2 sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer. Motorprogrammet omfatter også tre TSI-benzinmotorer med 110 kW / 150 PS, 140 kW / 190 PS og 200 kW / 272 PS samt tre TDI-dieselmotorer, der yder henholdsvis 88 kW / 120 PS, 140 kW / 190 PS og 176 kW / 240 PS. Alle TSI- og TDI-enheder opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden. Derudover er alle motorer i den nye Passat - både benzin- og dieselmotorer - udstyret med partikelfilter.

LED giver et raffineret designet. Volkswagen har finpudset Passats design og givet den et mere karakterstærkt udtryk både i sedan- og stationcar-versionen. For- og bagkofanger, kølegitteret og Passat-logoet, ,der nu er placeret midt på bagklappen, er alt sammen blevet redesignet. Udover det er der nye LED forlygter, LED kørelys, LED tågelygter og LED baglygter, der sikrer et karakteristisk design. Farver som Lapiz Blue, Bottlegreen og Sandgold er nye til Passat, og der er fire nye aluminiumsfælge i størrelserne 17, 18 og 19 tommer.

Æstetik i den digitale verden. Passat skiller sig ud i interiøret, hvor der er nye dekorelementer og indtræk, nydesignede dørbeklædninger, nye farver, nye instrumenter og et nyt multifunktionsrat. Centerkonsollen har et stort åbent opbevaringsrum, der kan udstyres med induktiv opladning af din smartphone og USB-C-tilslutning. Skærmene på den digitale instrumentering (ekstraudstyr) og infotainment-systemerne smelter om natten visuelt sammen med de belyste knapper på det nye multifunktionsrat, og baggrundsbelysningen - nu valgfri i 30 farver - skaber en veloplyst, æstetisk og funktionel platform for diverse informationer.

Lyd i særklasse. Danske Dynaudio har omhyggeligt tilpasset det 700-watt kraftige lydsystem, så det passer perfekt til interiøret i den nye Passat. Dette sikrer, at musikken om bord - uanset kilden - har den bedste lyd, der nogensinde er hørt i en Passat.

Ny modelstruktur. Volkswagen har ændret opbygningen af modelprogrammet på firmabilsklassens bestseller. Basismodellen hedder nu blot "Passat", mellemste udstyrstrin hedder Business og topversionen hedder Elegance. Business- og Elegance-versionen kan også bestilles med sportslig R-Line styling. Ud over disse versioner tilbydes den nye Passat naturligvis også som GTE opladningshybrid.

Den nye Passat introduceres i Danmark til september, men danske priser og specifikationer er endnu ikke fastlagt.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk